Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.7 (63) 2007. gada 14. februāris
            

Kā izaudzēt veikalu tīklu


01.JPG (17026 bytes)
SIA "Elvi grupa" valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis
Foto: no "ELVI grupas" arhīva

Pirmais ELVI veikals tika atvērts Siguldā 2000.gada oktobrī. Tas pircējus priecēja ar neierasti kvalitatīvu un daudzveidīgu pārtikas produktu klāstu, pieejamām cenām. Apgrozījums auga, itin drīz telpas kļuva par šauru, un blakus tika uzbūvēts jauns tirdzniecības nams 2000 m2 platībā.

Sešos gados visā valstī izveidots vērienīgs ELVI veikalu tīkls, kurā pašlaik ietilpst 68 veikali, un sistēmā strādājošo skaits sniedzas pāris tūkstošos. Taču tikai četri no veikaliem pieder SIA "ELVI grupa". Pārējie ir franšīzes - biznesa nomas jeb komercpilnvarojuma - uzņēmumi, kuri pieder citām juridiskām personām.

Ar gudru stratēģiju biznesā

"ELVI grupa" pērnruden starptautiskā konkursā "Europe's 500" saņēma īpašu balvu kā visstraujāk augošais Austrumeiropas uzņēmums, kas radījis visvairāk jaunu darbavietu. Konkursā vērtēja uzņēmumu apgrozījuma pieaugumu un radīto darba vietu skaitu laika posmā no 2002. līdz 2005.gadam. "ELVI grupas" skaitļi bija šādi: darbinieku skaits no trim darbiniekiem pieaudzis līdz simtam, savukārt uzņēmuma apgrozījums - no 248 446 eiro līdz 7,4 miljoniem eiro.

Īstenībā "ELVI grupa" ir kā mūsdienu Pelnrušķīte biznesā, kas pratusi kļūt par karalieni. Tādā nozīmē, ka ELVI ir Latvijā vienīgais vietējo īpašnieku pārtikas veikalu tīkls ar savu centralizētu loģistiku un vienlaikus trešais lielākais spēlētājs pārtikas tirgū.

Taču jāteic, ka Pelnrušķīte bijusi ļoti gudra un mērķtiecīga.

Pirmā gudrība ir tā, ka ELVI veikala īpašnieki tirgū jau sākotnēji ienāca ar jaunu koncepciju - nevis konkurēt, bet apvienot vietējos pārtikas mazumtirgotājus. Otra gudrība - pirms atvērt veikalu, jau 1999.gadā, piesaistot ārvalstu speciālistus, tika radīta profesionāla, rūpīgi izsvērta koncepcija. Šīs koncepcijas "burvju nūjiņa" bija franšīzes principa izmantošana (sīkāk par franšīzi "KV" Nr.5(61), 2007 - red.), kas vietējiem uzņēmējiem ļāva izveidot Latvijā lielāko pārtikas mazumtirdzniecības tīklu bez ārvalstu kapitāla piesaistes. Pirmā veikala atvēršanai sekoja mērķtiecīgu darbību virkne: 2001.gadā tika izveidota ELVI veikalu padome un nodibināta SIA "ELVI grupa", pēc tam secīgi gadu pēc gada tika izveidota ELVI iepirkumu daļa, ieviesta vienota datu apmaiņas un uzskaites sistēma, izveidota loģistikas nodaļa un vienota loģistikas sistēma. Aizpērn ELVI sasniedza 5,5% tirgus daļu un kopējo apgrozījumu - 55 miljonus latu. Tika atvērti pirmie veikali ar platību virs 1500m2 (Ogrē un Jelgavā), veikalu tīklu kategorijā gūta uzvara konkursā "Baltijas zīmols 2005".

Franšīze - abpusēji izdevīga sistēma

Viens no SIA "Elvi grupa" īpašniekiem, valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis "Komersanta Vēstnesim" uzsvēra, ka tieši franšīzes došana bijis ceļš, kas ļāvis līdzvērtīgi konkurēt ar ārzemju tirdzniecības ķēdēm Latvijā. "Mūsu uzņēmumā strādā viens speciālists, kas nodarbojas tikai ar to, lai atrastu jaunas vietas veikaliem un jaunus partnerus. Franšīze ir riska dalīšana, un komercpilnvarojuma saņēmējs iegūst mūsu kopīgo pieredzi, tīkla spēku, viņam samazinās biznesa risks, vieglāk ir dabūt kredītus. Ja viens biznesā līdz šim maz pieredzējis uzņēmējs aizies uz banku un teiks: "Man vajadzīgs aizdevums, es gribu būvēt veikalu!", neesmu pārliecināts, vai viņš iegūs šo naudu. Ja viņš turp dodas kā ELVI pārstāvis, saruna ir gluži cita. Jo aiz uzņēmēja stāv sistēma, kas veiksmīgi darbojas," tā J.Čerņavskis. "Kaut arī franšīzes ņēmējs ir patstāvīga juridiska persona un bizness ir nodalīts, mēs uzņemamies līdzatbildību, jo ir svarīgi, lai projekti būtu ekonomiski veiksmīgi. Ja man ir radies partneris, es viņam varētu teikt tā: jums ir vajadzīga nauda, uzņēmība un spēja vadīt personālu, pārējo mēs iedosim! Zināšanas par darba organizāciju, veikala iekārtojumu, projektēšanu - mēs dalāmies visā uzkrātajā pieredzē. Mūsu speciālisti ir klāt jaunā projekta īstenošanā, māca spert pirmos soļus. Notiek arī mācības, un mēs pastāvīgi sekojam, kā projekts tiek attīstīts."

Savukārt franšīzes devējam paplašināt darbību ir vieglāk kaut vai tādēļ, ka pašam nav jābūvē jauni veikali: to sagatavošanas izmaksas sedz franšīzes ņēmēji. Bet atbalsts franšīzes ņēmējam nav par velti. Viņam komercpilnvarojuma devējam ir jāmaksā tā dēvētā iestāšanās maksa, kas varētu sasniegt 1500 latus, kā arī turpmāk jāmaksā nodeva 0,5% apjomā no apgrozījuma.

"Liels pluss ir tas, ka franšīzes veikala īpašnieks atrodas uz vietas, piemēram, Rēzeknē vai Saldū, un viņš daudz labāk pārzina vietējos apstākļus, pazīst pircējus, viņu ieradumus un vēlmes. Tādējādi mēs veikala darbības pamatos varam ielikt gan tīklam kopīgās iezīmes, gan tikai šai apdzīvotai vietai atšķirīgos aspektus.

Parakstot sadarbības līgumu, partneris "ELVI grupai" apliecina un garantē, ka ir saņēmis un uztur spēkā visas licences, atļaujas un citus valsts un pašvaldību apstiprinājumus, kas nepieciešami tā komercdarbības vai komercdarbības daļas veikšanai, un partneris ievēro visu šo licenču, atļauju un saskaņojumu prasības. Tāpat partneris garantē, ka apņemas līguma darbības laikā precīzi ievērot un izpildīt Latvijā spēkā esošo normatīvo akta prasības, tostarp attiecībā uz visu nodokļu nomaksu. Tāpat partneris apņemas noteiktajos termiņos iesniegt visās nodokļu institūcijās normatīvajos aktos noteiktās atskaites, deklarācijas un citu informāciju, un šiem dokumentiem ir jābūt pareiziem un pilnīgiem visos būtiskajos aspektos. Visi nodokļi un nodevas ir līguma darbības laikā jāmaksā noteiktajos termiņos. Sadarbības līgums paredz pat to, ka partneriem ir jālieto licencētas datorprogrammas. Mūsu IT sistēma, ar kuru strādā ELVI veikali, paredz automātisku visu nodokļu (PVN, sociālo u.c.) aprēķināšanu. Ja "ELVI grupa" konstatē, ka kāds no šiem sadarbības līguma punktiem netiek pildīts, sadarbība tiek pārtraukta," stāsta J.Čerņavskis.

ELVI loģistikas sistēmai ir vairākas priekšrocības. Preces centralizēti tiek piegādātas visiem ELVI veikaliem no 60 ražotājiem un piegādātājiem visā Latvijā. Tādējādi ir nodrošināta ātra preču aprite, un pircējiem tiek piedāvāti tikai svaigi produkti. Norēķini ar ELVI grupas starpniecību ļauj vienkāršot preču apmaksu un samazināt bankas pakalpojumu izmaksas.

J.Čerņavskis uzskata, ka "nelielā lauku pagastā nevajag vairāk par vienu labu pārtikas preču veikalu. Vairāku mazu, savstarpēji konkurējošu veikaliņu pastāvēšana nav ekonomiski pamatota. Lai uzņēmums būtu veiksmīgs, tam jābūt ķēdes dalībniekam, jo tā iespējams veiksmīgi konkurēt citiem lielveikaliem tuvējā apkārtnē." Jā, īstenībā šajā gadījumā nav spēkā arguments par mazo tirgotāju izstumšanu no aprites, jo tieši pašreizējiem mazajiem un vidējiem komersantiem franšīze piedāvā pajumti. Bet, ja tirgotājs par katru cenu vēlas paturēt savu veikaliņu, J.Čerņavskis iesaka specializēties atsevišķu pārtikas produktu pārdošanā un pamatu rast piedāvājuma atšķirībā un kvalitātē.

02.JPG (21497 bytes)

Pirmie reģionos

ELVI arvien vairāk ienāk mazpilsētās un pagastos. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs to skaidro šādi: "Lielās pilsētas no biznesa viedokļa Rietumu spēlētājiem bija krietni interesantākas, un ap to laiku, kad mēs sākām savu darbību, tur vairs nebija palicis daudz, ko apvienot. Savukārt reģionu pilsētās mēs paspējām savas pozīcijas nostiprināt pirmie, jo viņi līdz turienei vēl nebija tikuši."

Pērn ELVI veikalu tīkla kopējais apgrozījums pieauga par 40%, kamēr kopējais mazumtirdzniecības apjoma pieaugums vidēji bija uz pusi mazāks. Tas ļauj domāt, ka "ELVI grupa" virzās uz priekšu ātrāk par sāncenšiem. Pērn tika atklāti seši jauni veikali - Cēsīs, Skrundā, Valkā, Ventspilī, Rēzeknē un Līvānos. Turklāt divi no tiem gada nogalē ar nepilnas nedēļas atstarpi: 14.decembrī - Līvānos (īstenojot attīstības stratēģiju virzībai uz Latgali), bet 20.decembrī Valkā (īstenojot tendenci līdztekus lielveikaliem atvērt arī tirdzniecības centrus.)

J.Čerņavskis uzsver: līdz ar tirdzniecības centra atvēršanu Valkā radītas vairāk nekā 100 jaunas darbavietas. Turklāt ELVI Valkā ir ne tikai viens no lielākajiem darba devējiem, bet arī nodokļu veidā papildina pašvaldības budžetu. Turklāt uzņēmuma peļņa neaizplūst uz ārvalstīm, bet gan atgriežas pilsētā. Starp citu, veikals Valkā gan nav franšīzes, to izveidojusi pati "ELVI grupa".

Mērķtiecīgi uz priekšu

Aptuveni pusotru gadu "ELVI grupā" tiek veidota programma, lai uzlabotu jau esošos veikalus un paaugstinātu apkalpošanas kvalitāti tajos. Tiek izstrādāta arī jauna veikalu vizuālā koncepcija. Stendos parādīsies jaunas krāsas, mainīsies preču izkārtojums un dizains. No tā gaidāma arī liela atdeve - aptuveni 15% apgrozījuma pieauguma, varbūt pat vairāk.

Taču ne mazāk svarīgi, ka šogad ELVI atklās jaunu, plašu loģistikas centru, kurā 4000 m2 platībā būs noliktavu telpas un arī noliktavas ar regulējamu gaisa temperatūru. Tas ļaus paaugstināt pakalpojumu kvalitāti veikalu tīklam un arī pazemināt preču cenas.

Veikali kļūst plašāki, tajos arvien vairāk jau sagatavotu produktu (tiek attīstīta produktu līnija "ELVI virtuve"), tiek dažādots preču klāsts un atvērtas firmas kafejnīcas ("ELVI kafe").

Tas viss nenotiek tādēļ, ka tā izlēmuši tirdzniecības speciālisti, bet balstoties uz pētījumiem par pircēju vēlmēm un jaunākajām tirdzniecības tendencēm. Nesen prezentētais pētījums liecina, ka ELVI pircējs ir jauns, enerģisks, galvenokārt latvietis, kurš lielākoties dzīvo valsts reģionos. Cita starpā - viņš augsti novērtē vietējos, labi zināmos produktus. Tā ir arī "ELVI grupas" prioritāte. Taču vietējo dārzeņu un augļu piedāvājums nereti ir nepietiekams, atzīst J.Čerņavskis. "Mēs tos ar prieku pirktu no vietējiem zemniekiem. Bet... ne vienmēr varam tos dabūt. Neliela veikala īpašnieks var sadarboties ar atsevišķiem zemniekiem, ierobežotā apjomā iepērkot augļus un dārzeņus, bet mums ir savas kvalitātes prasības. Es zemniekiem ieteiktu veidot, līdzīgi kā Rietumeiropas valstīs, kooperācijas apvienības. Arī Latvijā ir tādi piemēri, ka vairākas zemnieku saimniecības apvienojas, lai, kopīgi būvējot noliktavas, varētu nodrošināt kvalitāti, standartus un produkcijas piegādi veikalu tīkliem."

Viņa sacītajā ir vērts ieklausīties, jo partneru sadarbības priekšrocības SIA "ELVI grupa" pieredze ir pierādījusi ļoti uzskatāmi un neapstrīdami.

Mudīte Luksa, "KV"

UZZIŅAI

SIA "ELVI grupa" īpašnieki

 Kaspars Bergmanis (40%)

 Imants Rendenieks (40%)

 Jānis Čerņavskis (20%)

ELVI 2007.gadā

 Tiks atvērti 15 jauni veikali

 Kopējais apgrozījums veikalu tīklā sasniegs Ls 110 000 000

 Līdz gada beigām Latvijā kopā būs 80 ELVI veikalu 

 Tiks atvērtas vairākas firmas kafejnīcas (ELVI Kafe)

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas