Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.30 (86) 2007. gada 25. jūlijs
            

Etiķete - labprātīga vienošanās par uzvedību

 

Lolita Pavāre, "Komunikāciju Akadēmijas" biznesa attīstības vadītāja

 

Viena no interesantākajām sociālās saskarsmes jomām ir etiķete. Pasaulē par to ir vienlaikus vienota un atšķirīga izpratne. Katrā valstī, katrā reģionā ir sava etiķete, kura pastāv paralēli vienotai pasaules biznesa etiķetei. Tā mainās gan laikā, gan telpā. Mainās atkarībā no laikmeta un vides, no sociālā statusa un konkrētas situācijas. Tas, kas nemainās, ir fakts, ka etiķete ir viena no tām prasmēm, kura jāpārzina katram, kas vēlas gūt panākumus.

 

06.JPG (20964 bytes)
 Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Definīcija un formas

Jau Konfūcijs, senās Ķīnas filozofs, esot teicis, ka visu tikumu pirmsākums ir etiķete. Lai izprastu, ko tā nozīmē mūsdienu pasaulē, jāieskatās definīcijās.

• Etiķete ir uzvedības noteikumu kopums, kas raksturo cilvēku attiecību ārējās izpausmes. Etiķete ietver manieres, nosacītus rituālus, uzvedības un izturēšanās priekšrakstus un ceremoniālus.

• Etiķete ir sabiedrības uzvedības formas, kas pārvērtušās par ārējām formalitātēm.

• Etiķete ir pārmantotu noteikumu kopums, kuri nosaka sabiedriskās uzvedības formas.

Bet jādomā, ka praktiskam lietojumam vistuvākais ir formulējums: 

Etiķete ir noteiktas sabiedrības vairuma labprātīga vienošanās par uzvedību konkrētā situācijā.

Turklāt pastāv atšķirīgas etiķetes formas:

sadzīves etiķete, kura nosaka attiecības pēc dzimumu un vecuma principa: sieviete - vīrietis, vecākais - jaunākais, amatā augstāk stāvošs - amatā zemāk stāvošs,

lietišķā etiķete, kura nosaka attiecības pēc rangu principa: amatā augstāk stāvošs - amatā zemāk stāvošs, sieviete - vīrietis, vecākais - jaunākais,

diplomātiskais protokols arī ir īpaša veida etiķete,

grupas etiķete, kas nosaka attiecības vienas noteiktas grupas dalībnieku starpā.

Neraugoties uz šo dažādību, jāatceras, ka etiķetei ir jāatvieglo saskarsme, nevis tā jāapgrūtina. Etiķete ir arī ir viena no mūsu profesionālajām kvalitātēm. Etiķetes ievērošana ir priekšnosacījums veiksmīgai karjerai, un tās nezināšana neatbrīvo no atbildības! Respektīvi - etiķetes "lauciņā" pieļautās kļūdas parasti nav iespējas labot - nav iespējas radīt otru pirmo iespaidu vai atkārtot situāciju, lai uzvestos atbilstošāk.

 

Profesionalitāte + personīgā pievilcība

Etiķete ir arī viens no tiem prasmju un iemaņu kopumiem, kas visorganiskāk iekļaujas mūžizglītības koncepcijā. Biznesa etiķetes un tēla veidošanas eksperte Ilze Blumfelde, kura vada gan etiķetes, gan imidža veidošanas grupas "Komunikāciju Akadēmijā", ir pārliecināta, ka etiķetes lomu biznesā nedrīkst novērtēt par zemu: "Pašreiz viens no moderna imidža komponentiem ir laba izglītība. Taču ne vienmēr tā ir formālā izglītība - augstskolas diploms vēl nav garants, ka būsi pieprasīts speciālists. Nonākot darba tirgū, tu sāc konkurenci starp sev līdzīgajiem profesionālajā kvalifikācijā. Kurš būs veiksmīgāks?

Gandrīz katrs ir nonācis situācijā, kad veikalā kaut kas negribot "nopērkas". Es maksāju un tajā pašā laikā sev pārmetu. Kāpēc mēs nopirkām preci, par kuras nepieciešamību nejutām pārliecinošu vajadzību? Acīmredzot te noteicošā loma bija pārdevējam, kurš, pārmērīgi neslavējot preci, to "ieslidināja" mūsu iepirkumu grozā. Būtība tā, ka mums šis cilvēks simpatizēja, un mēs viņam izdarījām pakalpojumu. Gan simpātijas, gan antipātijas rodas no sīkumiem. Tāpat lielos biznesa darījumos - noslēgt līgumu, pārdot produktu labāk veicas tiem, kuri var būt ir ne tik augstas klases profesionāļi, bet ir pievilcīgas personības. Turpretim, ja summu veido abi saskaitāmie - gan profesionalitāte, gan personīgā pievilcība -, tad, paši saprotiet, tas ir lieliski!

Etiķete ir tā, kura nosaka un veido cilvēku pozitīvu ārējo saskarsmi. Tas ir ieteikumu kodekss - gan kā ģērbties, gan kā uzvesties. Ir neprofesionāli noliegt apģērba lomu, veidojot profesionālu saskarsmi."

 

Sieviete ir radīta skaistumam

"Mums laika gaitā veidojas stereotipiskas asociācijas ar jebkuras profesijas un tās profesionāļa vizuālo tēlu. Nonākot saskarsmē, ja izvēlētais ģērbšanās stils disharmonē ar mums pieņemamo un iedomāto, tad mēs jautājam, vai tiešām viņš / viņa šeit strādā? Apģērbs ir līdzeklis, lai spoži un pārliecinoši nospēlētu lomu. Mēs bieži vien atsaucamies uz Rietumu nepiespiesto ģērbšanās manieri (casual style) biznesā. Tikai mēs aizmirstam, ka tā ir sabiedrība ar citu ģērbšanās kultūras pagātni un pirktspēju," uzsver I.Blumfelde.

Viņa skaidro: "Brīvās piektdienas apģērbs, pirmkārt, attaisnosies tad, ja tas būs augstas kvalitātes, otrkārt, ja tā valkātājam ir gaumes un stila izjūta. Ja šie nosacījumi nav izpildāmi, tad labākā gadījumā tu vienkārši būsi apģērbies, sliktākajā - citus informēsi par savu bezgaumību vai neizpratni par savu profesionālo darbību. Sievietei tas var būt risks darba laikā izskatīties pārāk seksuāli iekārojamai, jo tā sauktais "brīvais stils" ir ielas stils, un moderns un brīvs stils pašreiz ir seksīgs.

Ir muļķīgi noliegt savu dzimumu darba attiecībās gan vīrietim, gan sievietei, tajā pašā laikā, esot profesionālās attiecībās, izcelt seksualitāti ir divtik muļķīgi. Ar apģērbu arī var seksuāli uzmākties. Tā sauktais seksapīls, kuru jebkurš labprāt sev piedēvētu, neveidojas no īsiem svārkiem un dziļa dekoltē uz krūtīm. Tas izpaužas sievietes ķermeņa kustībās - stājā, gaitā, plastikā -, arī verbālajā tēlā - balss tembrā, runas veidā. Sieviete ir radīta skaistumam, psiholoģiski lietišķs apģērbs šo izpausmi ierobežo. Līdz ar to psiholoģiski tiek ierobežota viņas pašizpausme. Tomēr paradoksāli, etiķete, diktējot stingros noteikumus, neaizliedz, bet iesaka valkāt kurpes uz papēža, svārkus ap celi, katru dienu no rīta atlicināt laiku noslīpētam, labi sabalansētam make-up, kopt rokas un neaizmirst par rotas lietām.

Etiķete sievieti neierobežo, bet pozicionē kā profesionāli. Starp citu, ierobežojums profesionālei uz pleciem krītošos garos matus saņemt mezglā nemazina sievišķību, bet to izceļ un akcentē. Reti sieviete aizdomājas par to, ka, tā atsedzot kakla līniju, viņa izceļ vienu no erogēnām zonām, kuras uzlūkošana to no mugurpuses puspagriezienā liek nodomāt - viņā kaut kas ir! Pavērojiet Rietumu vīriešus fascinējošās geišas - mati mezglā, atsegta kakla līnija, gracioza kustība un slēgts apģērbs no galvas līdz kājām."

 

Elegants vīrietis = patīkams iespaids

"Ja runājam par vīrieša ārējo izskatu, tad etiķete perfekti paredz gan formālu, gan neformālu ģērbšanās kodu stiprajam dzimumam. Vīriešu ģērbšanās stili nav tik nežēlīgi pakļauti modes tendencēm un krasām sezonas pārmaiņām. Ja vienreiz esi uzzinājis esošās likumsakarības - ģērbšanās kodu (dress code), tad iegūtās informācijas pietiks ilgākam laika periodam. Tālāka rīcība, veidojot elegantu, vīrieša cienīgu ģērbšanās stilu, ir katra indivīda gribēšanas un disciplīnas jautājums," uz secību norāda I.Blumfelde.

"Elegants vīrietis apkārtējiem atstās patīkamu iespaidu, it kā pirms iziešanas no mājām būtu tikai ieskatījies spogulī - vai viss kārtībā, nevis radot sajūtu, ka pārcentīgi saskaņojies un atskaņojies, lai būtu skaists. Ir teiciens - vīrietim nav jābūt skaistam, bet gudram. … koptam un ar labām manierēm. Labas manieres ir vīrieša trumpis! Ne velti zināms, ka sieviete mīl ar ausīm un attieksmi. Kurš gan nav sajūsminājies par jaunu cilvēku sabiedriskajā transportā, kurš piedāvājis eleganta vecuma kundzei apsēsties? Vai nav apskaužama tā sieviete, kuru, ienākot kafejnīcā, vīrietis ierauga un nepaliek sēžot, bet prot piecelties kājās un palīdzēt apsēsties? Vai priekšnieks, kurš pirmais prot pasveicināt savus darbiniekus, kaut gan viņam tas nav jādara pirmajam…

Vīrietis ar labām manierēm veido karjeru un attiecības. Protams, labas manieres un uzvedība ir cieņā gan vienam, gan otram dzimumam. Ir vīrieši un ir džentlmeņi, ir sievietes un ir lēdijas. Tomēr jāņem vērā, ka sievietes sociāli psiholoģiskā loma biznesā ir mainījusies, jo sievietēm kā līdzvērtīgām biznesa partnerēm ir jāspēlē stiprā dzimuma loma. Būt stiprai un lēdijai - paradoksāli, bet ne neiespējami."

 

Atmosfēru veido vadītājs

Arī labam vadītājam, aktīvam darījumu cilvēkam nākas saskarties ar mūsdienu dzīves paradoksiem: jo aktīvāk izmantojam mūsdienu tehnoloģijas, jo plašāk komunicējam virtuālā telpā, jo grūtāk ir atklāti un brīvi iesaistīties sarunās - gan ikdienas darbā, gan biznesa pusdienās, gan dažādās konferencēs un prezentācijās. Aizvien grūtāk saprast, ka īsie e-pastu teikumi reālā saskarsmē var aizvainot vai radīt nepareizu priekšstatu par mūsu attieksmi. Labs vadītājs arī saviem darbiniekiem atgādina viņu pienākumus ar cilvēcīgu attieksmi. Vadītājs ir tas, kurš veido atmosfēru savas komandas darba vidē.

Faktiski ir trīs laba vadītāja etiķetes pamatpostulāti:

• ievērojiet citu intereses, nekavējiet padoto un kolēģu darba un saziņas tempu;

• rūpējieties par savu, savu darbinieku un saskarsmes partneru labsajūtu;

• rūpējieties par "spēles laukumu" - visai laba vadītāja saskarsmei jāatbilst mūsdienīgas etiķetes pamatnostādnēm.

Katram, ne tikai vadītājiem, kam ikdienā jākontaktējas ar klientiem un biznesa partneriem, ir jāpārzina uzvedības kultūras nianses, biznesa protokols un lietišķā etiķete, jāpazīst lietišķās saskarsmes svarīgākie aspekti. Tas veicinās veiksmīgu darbību biznesa darījumu vidē un uzlabos firmas un indivīda publisko tēlu. Tāpēc tieši etiķetes kursi spēj sniegt darbiniekiem nepieciešamās zināšanas par uzvedības normu kopumu, kas jāievēro lietišķajās attiecībās; tieši etiķetes semināri palīdz attīstīt praktiskas uzvedības iemaņas dažādās lietišķās saskarsmes situācijās un sekmīgi motivē darbiniekus korporatīvā stila ievērošanai un korporatīvā tēla uzlabošanai.

Ilgstoši strādājot apmācību jomā, izzinot etiķetes smalkumus, apkopojot visu, ko var un vajag zināt par etiķetes un uzvedības normu kopumu, Ilze Blumfelde, "Komunikāciju Akadēmijas" biznesa etiķetes un tēla veidošanas eksperte, ir uzdevusi sev jautājumu: "Kas ir uzvedība?" Un pati arī atradusi atbildi: "Tā ir uzmanības parādīšana citiem!" "Atzīstieties," saka Ilze, "ka cilvēks, kurš jums ir izrādījis patiesu uzmanību un neviltotu ieinteresētību jūsu personā, ir guvis jūsu simpātijas. Līdz ar to ir gudri izzināt etiķeti, attīstīt un pilnveidot sevī īpašības, kas veido saprotamu un elegantu ģērbšanās stilu un patīkamu uzvedību profesionālim saskarsmei ar kolēģiem, klientiem, darba devējiem."

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas